Met twintig liefhebbers op pad door het Maassluis van Maarten ’t Hart. Jacques Visker van de plaatselijke historische vereniging was de gids.

De schrijver noemt Maassluis Mijn Vaderstad, hij werd er in 1944 geboren en bracht er tot 1963 zijn jeugd door. Hij was zoon van een gereformeerde grafmaker, in het arme deel van Maassluis.

‘De wandeling voerde ons langs plaatsen die Maarten beschreven heeft in zijn romans. Onderweg kwamen ook de historie van de stad, het geloof, de Maassluizenaar en het gevaar voor het stijgende water (1953) ruimschoots aan bod’, aldus Thea Mokveld-Willemse. Dicht tegen de muur van de  Grote Kerk, een beetje beschut tegen de felle koude wind, was de start.

Nachtstemmer
In de mooie kerk speelt De nachtstemmer zich af. Een Groningse orgelstemmer reist af naar Maassluis om een Garrels-orgel te stemmen.  Mensen met wie hij kennismaakt hebben Bordewijk-achtige namen als Boetekees, Kippenek of De Koeier.

Boren, klinkhamers en schrille scheepsfluiten maken het stemwerk vrijwel onmogelijk, waardoor hij gedwongen is zijn werk naar de nacht te verplaatsen. Gelukkig is er hulp van ene Lanna, die precies weet hoe ze de toetsen moet indrukken en die het saaie werk eindeloos kan volhouden. ‘Een boek met een spannende ontknoping’, aldus Thea.

Mammoet op zondag
Voorzien van een microfoon en koptelefoons was alle informatie op veilige afstand goed te beluisteren. Verderop deelde de gids, die goed in het onderwerp zat en aanstekelijk kon vertellen, zijn herinneringen aan Maartens verhaal Mammoet op zondag.

Maarten was nog jong en moest die zondag naar de kerk. Hij hoorde dat de Mammoet kwam, een droogdokschip dat eens in de zoveel tijd langskwam. Maarten wilde er graag naar toe, maar mocht niet van zijn ouders want hij moest mee naar de kerk. Daar zaten weinig mensen omdat iedereen naar de Mammoet ging kijken. Na afloop hoorde hij hoe indrukwekkend het was geweest. Maarten mocht van zijn vader alsnog gaan kijken. Fietsen mocht niet op zondag maar voor deze keer wel. Maarten voelde zich wel heel schuldig want fietsen was zondigen.

Steile Helling
Daarna vervolgde de wandeling naar de wijk waar Maarten ’t Hart geboren is. In zijn roman De steile helling wordt het verschil tussen ‘bovendijkers’ en ‘onderdijkers’ beschreven. Als je een onderdijker bent is het moeilijk een bovendijker te worden.

Psalmenoproer
Thea: Terug in het historisch centrum van Maassluis stopten we met de groep voor het huis van reder Roemer.’ Het psalmenoproer is Maartens eerste historische roman die zich afspeelt in een periode die misschien maar weinigen zullen kennen. Het boek gaat over de vraag of er sneller dan de gewoonte was in de kerk mocht worden gezongen én over het gebruik van een nieuwe berijming. Maar ook het verschil in arm en rijk, met mensen als reder Roemer, komt aan de orde.
Na twee en een half uur was de groep terug bij de Grote Kerk.

Noot van de redactie: met deze themawandeling op zaterdag 6 november sloot de Midden-Delfland Vereniging het seizoen van 2021 af.  De werkgroep Paden broedt op nieuwe themawandelingen, houd dus website, nieuwsbrief en de Midden-Delfkrant goed in de gaten. MDV-leden hebben een streepje voor, maar al voor € 5 p.j. kun je steunlid worden en steun je daarmee de vereniging. Klik hier voor meer info.