Laden Evenementen

Het begint een traditie te worden: op de Midden-Delfland Dag organiseren Delfia Batavorum en de Midden-Delfland Vereniging gezamenlijk een excursie voor leden. Dit jubileumjaar gaan we fietsen én wandelen.

• Verzamelpunt is de boerderij van Sietse Rodenburg, die bij een kopje koffie vertelt over zijn bedrijf.
  • Vervolgens fietsen we naar het Abtswoudse Bos en het Land Art project Moeder Aarde, een heuvelpartij in de vorm van een vrouwenlichaam. We wandelen naar het hoogste punt (ca. 5 m), met een schitterend uitzicht over het bos, de polder en de nabij gelegen steden.
  • Daarna gaan we naar de Schie voor een bezoek aan buurtschap De Kandelaar en de keersluis van de Poldervaart. We krijgen iets te horen over het jaagpad aldaar en de trekschuit die hier van 1640 tot 1870 voer, soms wel vijf keer per dag.
  • De volgende stop is de Zouteveense Plas voor een uitleg door een deskundige van het Gidsengilde Midden-Delfland over de kreekruggen en het zoutveen. Doordat dit veengebied doordrenkt was met zeewater, kon er van 9e tot begin 16e eeuw zout worden gewonnen.
  • We fietsen langs de Vlaardingervaart naar Schipluiden voor een heerlijke streeklunch in Het Raadhuis (Dorpsstraat 12).
  • Na de lunch volgt een wandeling door Schipluiden met mensen van het gidsengilde, in twee groepen. Nog steeds zijn de sporen terug te vinden van het voormalig voorname kasteel Keenenburg, dat het schippersdorpje in de middeleeuwen domineerde. Kasteelheer Otto van Egmond was tijdens de Opstand een belangrijke steunpilaar van Willem van Oranje. In de gotische Dorpskerk herinneren nog verschillende monumenten aan dit roemrijke geslacht. De wandeling eindigt met een bezoek aan de zorgvuldig in 19e-eeuwse stijl gerestaureerde Delflandse boerderij Abbestee.
  • Tot slot fietsen we naar de Levende Buitenplaats t.o. Op Hodenpijl, waar een heerlijk drankje klaarstaat. In het Bezoekerscentrum Midden-Delfland is een tentoonstelling van werken van scholieren uit Midden-Delfland. Tevens zijn er diverse marktkramen en is er muziek.

Praktische informatie
Locatie          : boerderij Rodenburg, Klaas Engelbrechtsweg 6, 2636 DM Schipluiden; je auto kun je vlakbij parkeren op de carpoolplaats, afslag Den Hoorn/Schipluiden A4
Datum/tijd    : zaterdag 15 juni 09.45/10.00 – ong. 16.00 uur
Aanmelden SVP via het aanmeldingsformulier op de website van Delfia Batavorum, klik hier.
Max. twintig (20) deelnemers. Kosten € 27,50 p.p. vooraf te betalen op rekeningnr NL 76 INGB 0000587345, ten name van Delfia Batavorum onder vermelding van Fiets-wandeltocht 15 juni. Dat is inclusief de gidsen, koffie bij de boer, lunch in Het Raadhuis en een drankje bij het bezoekerscentrum.

Deelnemers moeten er rekening mee houden dat het weliswaar geen lange tocht is (ca. 25 km), maar wel een tocht met onderbrekingen en dus we zullen een beetje tempo maken. De tocht kan zowel met een gewone als elektrische fiets gereden worden. Op sommige fietspaden kan het druk zijn, houd dus rekening met tegenliggers (waaronder snelle wielrenners). Vaak zullen we achter elkaar moeten rijden. Neem zelf nog iets te drinken mee voor onderweg.

Foto fietstocht MDD 2023: Rob van der Horst

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.

Deel dit bericht op je eigen Social Media!