‘Zaterdagochtend half tien, een frisse wind, natte weiden en nog wat donkere wolken aan de horizon. We staan bij de boerderij van schaapskudde Vockestaert en gaan met schaapsherder Lex Thoen en zijn twee bordercollies op stap.

Maar eerst koffie in de boerderij. Zo’n vijftien geïnteresseerden hebben zich aangemeld voor deze activiteit. Onder genot van een bakkie en wat lekkers vertelt Lex over het ontstaan van de schaapskudde en hoe deze ‘natuurlijke grasmachine’ helpt om het natuurgebied ‘de Zuidrand’ door begrazing in balans te houden.

Daarna naar buiten waar we onder de hooiberg uitleg krijgen over de honden en hoe zij getraind zijn. Het zijn slimme en enthousiaste beesten die duidelijk plezier hebben in het uitvoeren van opdrachten. Ze rennen om de tennisbal, die ze als prooi zien, op te halen en terug te brengen. Op commando blijven ze er ook vanaf, al vinden ze dat eigenlijk niet leuk. De schaapherder communiceert met hen via spraak, fluitje en gebaren.

Inmiddels is het weer wat opgeklaard en lopen we naar de grote schaapskudde die naast de boerderij op een weiland staat. Hier legt Lex uit hoe schapen denken en waarmee je zoal rekening moet houden als je met een kudde op pad gaat. Fietsers, auto’s, wandelaars met loslopende honden. Schapen kunnen daarvan schrikken en zomaar in de sloot belanden.

Dan gaan we op stap met de kudde. Grote schapen en lammetjes lopen blatend door elkaar en moeten door het hek naar buiten. De honden rennen om de kudde heen en al ras staan de schapen buiten op het pad en het naastgelegen veldje. Nu mogen wij het proberen. Dat valt niet mee, de schapen luisteren niet echt naar ons en lopen alle kanten op. Maar met vereende krachten lukt het ons om de kudde op weg te krijgen. Langzaam wandelen we naar een weiland een eind verderop. Hier laten we de schapen achter om te grazen en lopen wij terug.

Rond twaalf uur zijn we weer bij de boerderij. Nog wat drinken en even napraten en dan naar huis. Wat een geweldige ochtend en wat een leuke begeleiding van Lex. Veel geleerd, lekker gewandeld en genoten van het groene Midden-Delflandgebied.’

Bijdrage van Sandra Veenendaal, foto: Hessel van Walderveen

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.