Meer dan de helft van de achterban van de Midden-Delfland Vereniging bezoekt al of is op zoek naar een winkel om producten van boeren uit de eigen regio te kopen, een opsteker in deze coronatijd voor de campagne voor lokaal voedsel. Sluipverkeer is daarnaast dé bron van ergernis.

Dit blijkt uit de eerste uitkomsten van de ledenenquête van de vereniging die door bijna 200 mensen (exact: 199) is ingevuld. Momenteel wordt hard gewerkt om alle resultaten te verwerken. De mogelijkheid  tot het geven van open antwoorden is volop gebruikt, een indicatie van de grote betrokkenheid bij het Midden-Delflandgebied.

Deelnemers
Meer mannen dan vrouwen hebben meegedaan: 57 tegenover 43 procent. Driekwart is zestigplusser. Vier van de tien woont in de gemeente Midden-Delfland, de rest in de omliggende steden: Delft en daarna Westland, Vlaardingen en Schiedam. Zo’n 6 procent is geen MDV-lid.

Recreëren
Tweederde geeft aan wekelijks één of meer keer in het gebied te recreëren. Bijna een kwart doet dat maandelijks. Fietsen is verreweg het populairst. Daarna komen wandelen en horecabezoek.

De deelnemers genieten het meest van het open weidegebied, het landschap als totaal, de vaarten, de (weide)vogels en de boerderijen. Ook de bossen aan de stadsranden zijn zijn in trek.

Verkeer

Het sluipverkeer is de grootste bron van ergernis. Dat geldt voor meer dan de helft voor inwoners van de gemeente Midden-Delfland en voor vier van de tien stedelingen. Voor de ergerniscategorie auto’s en autowegen is dat precies andersom: voor een vijfde van de Midden-Delflanders én degenen die wonen aan de randen van de omliggende steden en voor 35 procent van hen die wat verderweg in die steden wonen.

Lokaal voedsel
Zes van de tien deelnemers geven aan (ook) een andere winkel te bezoeken of dit te gaan doen om producten van de boeren uit het Midden-Delflandgebied te kopen. Nog eens 32 procent zegt hierover te gaan nadenken.  Verder zegt ruim een derde 25 procent méér voor lokale producten te (gaan) betalen; bijna de helft wil daarover nadenken.

Vereniging
Driekwart vindt dat de vereniging méér aandacht aan het open houden van het landschap moet besteden. De overgrote meerderheid oordeelt (zeer) positief over de Midden-Delfkrant  van goed (53 procent) tot geweldig (37 procent).

Misschien duizelt het u al? Het volledige verslag volgt later dit jaar in het kader van de nog door de leden te bekrachtigen Visie op Midden-Delfland.

Illustraties en foto: Hans Groeneveld en Marjanne Zuijderwijk