Alweer bijna twee jaar werkt Rijkswaterstaat aan het Blankenburgtracé. Daardoor is een aantal wandelroutes van de Midden-Delfland Vereniging, zowel Ommetjes als Lange Wandelingen, door de Aalkeet-Binnenpolder en het Oeverbos geheel of gedeeltelijk geblokkeerd.

De routebeschrijvingen op de website van de vereniging (klik hier) zijn bijgewerkt. Alleen die van de Grote Eef Boeve Ronde (Rondwandeling 6) is nog niet klaar. Voor deze dagtocht moet je tussen De Groote Lucht en de Krabbeplas rechtdoor over de Zuidbuurt gaan.

De enige verbindingen tussen Vlaardingen en Maassluis zijn nog steeds de Zuidbuurt en de Maassluissedijk/Vlaardingsedijk. Begin dit jaar kon de werkgroep Paden aankondigen dat RWS na lang aandringen zou zorgen voor markering van omleidingen voor wandelaars (klik hier voor nuttig kaartje). ‘Helaas is de uitvoering door de coronacrisis weer vertraagd. Maar volgens RWS zullen de borden binnenkort eindelijk worden neergezet’, aldus werkgroeplid Jos van der Heide.

Krabbeplas
Ook voor alle andere wandelingen langs de Krabbeplas is een kleine omweg over de drijvende wandelpaden in die plas mogelijk! Ga van de zuidwestpunt van de plas via de beide drijvende paden naar café Jofel en pik daar je route weer op (en vice versa).

Kandelaarbrug voorlopig dicht voor recreanten
De Kandelaarbrug over de Delftse Schie is ernstig beschadigd door een vrachtwagen omdat de chauffeur dacht er wel overheen te kunnen. De brug is zeker tot eind juni afgesloten voor wandelaars en fietsers. Dat betekent dat je een flinke omweg moet maken om de Delftse Schie over te steken: via de Kruithuisbrug in Delft of de Doenbrug in Overschie.

Kraaiennest
Dan zijn er werkzaamheden rond Het Kraaiennest waardoor je misschien een stukje moet omlopen. Dit is (nog) niet verwerkt in de digitale routebeschrijvingen op de verenigingssite.

Ommetjes populairder
In coronatijd maken wandelaars trouwens vaker een rondje of ommetje vanuit huis dan voordien. Om fit en gezond te worden of te blijven, voor ontspanning en om er even tussenuit te gaan, blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wandelnet.

Foto:Tiny van der Meer