De toekomst van het Midden-Delflandgebied, erkend als Bijzonder Provinciaal Landschap,  vraagt om een kwaliteitsslag en een rol en bemoeienis van de gemeente Schiedam en de provincie Zuid-Holland. Dat bleek tijdens een drukbezochte thema-avond op maandag 29 januari. De Dorpskerk van Kethel zat helemaal vol.

Ongeveer 230 mensen kwamen erop af, betrokken bewoners en omwonenden en ook vertegenwoordigers van de Historische Vereniging Schiedam (HVS), het plaatselijke buurt(burger)initiatief Joppelaan/hoek Kerkweg en Vrienden van Park Kethel.

De bijeenkomst was georganiseerd door de Midden-Delfland Vereniging (MDV). Directe aanleiding zijn de plannen voor spoorbaanversterking en spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam en de realisatie van station Kethel.

Er moeten belangrijke, moeilijke keuzes worden gemaakt die bepalend zijn voor de toekomst van het gebied. Daarmee past dit onderwerp in één van de door de MDV in de Midden-Delfkrant gesignaleerde dilemma’s: Kwaliteit handhaven en ontwikkelingen mogelijk maken.

Plaatje
Gastspreker Eric Luiten, hoogleraar landschapsarchitectuur aan de TU Delft, had een interessante presentatie over hoe je tegen het landschap aan kunt kijken. Als een plaatje dat je wilt koesteren of als iets dat in de tijd altijd zal veranderen. Zijn boodschap: bedenk een systeem dat houdbaar is. Je kunt mobiliteit niet ontkennen, maar zorg ervoor dat investeringen zo worden gebruikt dat er een kwaliteitsslag kan worden gemaakt.

Anneklaar Wijnants van Natuurmonumenten haakte daar op in. De spoorverdubbeling noemde zij ‘een noodzakelijk kwaad’. Maar de ervaringen met de A4 door Midden-Delfland leren dat zulke ontwikkelingen enorme investeringen in kwaliteitsverbetering van de omgeving met zich mee kunnen brengen.

Projecten als Duurzaam boer blijven en de inrichting van weidevogelgebied waren er anders niet geweest, onderstreepte Wijnants. ‘Wees voorbereid en kom met ideeën voor kwaliteitsverbetering’, was haar oproep tot de mensen in de Dorpskerk.

Gebiedsvisie
In de paneldiscussie na de pauze ging het over de behoefte aan een gebiedsvisie. De vereniging pleit bij de gemeente Schiedam voor zo’n visie om een sectorale, versnipperde aanpak te voorkomen. ‘Waar blijft die visie van Schiedam’, verzuchtte MDV-bestuurslid Wim van der Eijk.

Middelen
Ook de rol van de provincie Zuid-Holland kwam aan de orde. Kethel ligt pal tegen het BPL Midden-Delfland, de Joppepolder is er zelfs onderdeel van. Het gaat hier dus ook om de toekomst van een stad-landverbinding. De Landschapstafel van het BPL Midden-Delfland bestaat uit betrokken bestuurders die een groot netwerk vormen en de krachten kunnen bundelen. Maar de Landschaptafel heeft geen macht en geen geld.

Volgens Hans Groeneveld, die namens de MDV geregeld aanschuift bij de ambtelijke ondersteuners van die Landschapstafel, is inmiddels een uitvoeringsprogramma met projecten opgesteld, maar moeten de BPL-bestuurders bij gebrek aan eigen middelen daarvoor lobbyen. ‘We moeten de provincie erbij slepen.’

Spoorverbinding Plus
Een belangrijk lichtpunt is het recente voorstel van de Landschapstafel als reactie op de spoorplannen van ProRail.  De uitgesproken ambitie is een zorgvuldig ingepaste spoorverbinding ‘die een plus toevoegt aan dit bijzondere landschap te midden van de grote steden’.  De op 15 januari verzonden brief van de Midden-Delfland Vereniging en de Historische Vereniging Schiedam over een alternatief voor de spoorwegovergang Kerkbuurt kan hierbij een mooie rol spelen. Volgens HVS-voorzitter Han van der Horst gaat het erom dat de bij hun leefomgeving zo betrokken mensen uit Schiedam worden gehoord en hun voorstellen ‘niet in de la verdwijnen’.

Foto met o.a. links in beeld Han van der Horst: MDV

In het nieuws:

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en -Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.