Een nieuw stuk wandelroute loopt sinds kort dwars door de Vlaardingse Krabbeplas. Bekeken wordt of het pad past in wandelingen van de Midden-Delfland Vereniging.

De wandelroute gaat vanaf de parkeerplaats aan de Zuidbuurt bij de Krabbeplas over een nieuw aangelegde drijvende rietakker. De rietakker is ca. 10 meter breed en zo’n 850 meter lang. In het midden ligt een houtsnipperpad, zodat wandelaars over een drijvend pad kunnen lopen richting restaurant Jofel.

Compensatie
De rietakkers zijn deels ter compensatie voor het verdwijnen van rietkragen door de aanleg van de Blankenburgverbinding. Vlaardings wethouder Bart Bikkers opende het wandelpad zaterdag 25 mei samen met projectdirecteur Helene Moors van Rijkswaterstaat.

Moors vertelde bij RTV Rijnmond dat het pad van gevlochten rieten slierten rust op drijvers en dat binnen enkele maanden aan twee kanten riet te zien zal zijn. Bijkomend voordeel volgens haar is dat vleermuizen de rietoever kunnen blijven volgen als ze gaan foerageren. Daarnaast is het ook een vervanging van het voetpad dat er lag.

Acceptatie
Volgens Bikkers is het wandelpad ook goed om acceptatie te krijgen bij omwonenden voor al het werk aan de tunnel. Hij erkende daarmee de grote overlast als gevolg van de werkzaamheden die tot de beoogde opening in 2024 kunnen duren.

Voor een aantal Ommetjes,  Lijn- en Rondwandelingen die de werkgroep Paden van de Midden-Delfland Vereniging heeft ontwikkeld, biedt het pad nieuwe mogelijkheden. ‘Wij zullen de komende tijd bekijken hoe wij dit pad in onze wandelingen kunnen opnemen’, aldus Jan Tukker.

Foto: Jan Tukker

In het nieuws: