Zondag 12 juni, het MDV-wandelgroepje gaat voor de derde keer op pad. Ommetje 3 staat op het programma. Aftrap is bij de driesprong Dijkshoornseweg/Noordhoornseweg/Kastanjewetering.

‘Met een gezellige groep van zes starten we om half 11, met heerlijk weer en veel zin. Vanwege werkzaamheden bij de waterzuivering moeten we de route al snel aanpassen en lopen we in plaats van er links omheen rechtdoor er langs, maar wel via het paadje parallel aan de weg. Verderop sluit de route weer aan en lopen we onder de A4 door.’ Aan het woord is Ceciel Sillevis, die afgelopen najaar andere vrijwilligers van de Midden-Delfland Vereniging polste over zo’n nieuwe wandelgroep.

‘Na de volgende onderdoorgang (van de N211) wijken we opnieuw van de route af. We gaan rechtsaf het bruggetje over en iets verderop het voetpad richting de Bonte Haas voor een koffiestop. De drie vrolijke haasjes op de brievenbus mogen op de foto!’

Tiny houses
Vanaf de Bonte Haas over de brug linksaf, Zwethkade Zuid, terug lang de Zweth om aan het eind de route weer op te pakken. Niet over de Lotsweg maar, zoals de route aangeeft, over de graskade aan de andere kade van het water, langs geiten en schapen en een pony met Beatle-kapsel. Via de Lotsweg de A4 over en rechtuit de Woudselaan op (zo prachtig bezongen door de band De Maxima’s uit Den Hoorn). Iets verderop is de toegang naar een nederzettinkje van zgn. tiny houses. ‘We wijken van de route af en slaan hier linksaf om even te kijken, wat een oase!’

Hierna rechtsaf langs de Lookwatering parallel aan de Woudselaan tot aan de Harnasdreef. Ceciel: ‘Als je hier, zoals ik, een tijd niet geweest bent, sta je even te kijken waar je eigenlijk bent. We slaan linksaf en verderop rechtsaf de Sionsdreef, dat als fietspad uitkomt vlak bij ons beginpunt. Min afstekers en plus uitstapjes was het een kilometer of 6.’

Het was een lekkere wandeling, met de mix van snelweg, (aangelegde) natuur en ‘stads’uitbreiding (Harnaschpolder met Bauhaus, Van der Valk en McDonalds). Een bestaande route kan je dus met een beetje eigen inbreng en fantasie naar wens aanpassen. Dan wist de een weer een paadje en dan had een ander weer een routesuggestie, zo hebben we nog heel wat nieuwe mogelijkheden ontdekt!

Meewandelen
Wil je ook een keer meewandelen? Stuur een mail naar secretariaat@middendelflandvereniging.nl of c.sillevis@aacee.nl, dan houden we je via onze whatsapp-groep op de hoogte. Formule is: wil je wandelen dan zet je een bericht in de groepsapp met wanneer en waar je wilt wandelen (met afstand), wil je mee dan geef je dat aan (ook weer in de groepsapp).

Iedereen kan dus het initiatief nemen, er is geen centrale organisatie of coördinator. Ben je niet zo’n bedenker of organisator, dan wacht je af tot iemand een wandeling aanbiedt. Tot nu toe hebben we geput uit de 50 Ommetjes in Midden-Delfland, dat is makkelijk en handig maar geen must. De afstand van de ommetjes spreekt het merendeel van de huidige groep het meest aan.

Foto brievenbus de Bonte Haas: Ceciel Sillevis