‘Met het uitkomen van het A4-boek, de Boerderijenfietsroute en de special Natuur & Beleving van Midden-Delfland was het best een productief jaar voor ons.’ Aan het woord is Koos Karssen die als voorzitter van de Midden-Delfland Vereniging in zijn eindejaarsvideo (klik hier) ook een blik vooruitwerpt op 2020 met o.a. een ledenenquête.

Het boek Polderen over de A4 in Midden-Delfland. Inpassing en compensatie werd gepresenteerd bij het drukbezochte congres in maart in Maassluis. Op Midden-Delfland Dag (15 juni), in de Vlaardingse Zuidbuurt en Schipluiden in en rond het bezoekerscentrum, werd de Boerderijenfietsroute gelanceerd.

In september werd het themanummer van de Midden-Delfkrant ten doop gehouden bij de stadsbijeenkomst in Museum Vlaardingen. In het winternummer (pag. 14-16) van het verenigingsmagazine staat een samenvatting van de presentatie over de toekomst van Midden-Delfland die gastspreker Jeroen ter Brugge die avond gaf.

A4-boek (tijdelijk € 7,50), Boerderijenfietsroute en special zijn via de webshop te bestellen (en eventueel af te halen bij het secretariaat op maandag en woensdag).

Andere hoogtepunten
Andere hoogtepunten in 2019 waren de stadsbijeenkomst in het Westland bij Priva in De Lier in mei, het Boerenoogstfeest in oktober en de twee nieuwe partners Stout Grafische Dienstverlening uit Vlaardingen en Irado uit Schiedam. B&B Rechthuis van Zouteveen, 2Administrate en Westvest Notarissen tekenden bij als partner. Deltaport Donatiefonds Schiedam en Vlaardingen, Omgevingsfonds Midden-Delfland en Fonds 1818 droegen bij aan de totstandkoming van het A4-boek.

En verder om niet te vergeten: de populaire themawandelingen, (kook)workshops, lezingen  en andere (leden)activiteiten wat weer veel belooft voor 2020. Zo is donderdagavond 28 januari Ernst Raaphorst van het Hoogheemraadschap van Delfland te gast in De Koe (zie agenda, aanmelden kan ook hier).

Dieptepunt was het zonder vergunning kappen van de eeuwenoude es in de Commandeurspolder in Maasland. Bovendien is het nog steeds wachten op de herplant van het Kraaiennest.

Foto cover Midden-Delfkrant: Tiny van der Meer. Eindejaarsfilmpje: Albert Tieken