De laatste gelijkvloerse spoorwegovergang in de ‘Oude Lijn’ Amsterdam-Dordrecht bij de Schiedamse Kerkbuurt gaat op de schop. De Midden-Delfland Vereniging en de Historische Vereniging Schiedam (HVS) maken zich zorgen over de plannen voor een verdiept aan te leggen nieuwe weg en tunnel, dwars door de Joppepolder.

Het is toe te juichen dat de gevaarlijke spoorwegovergang verdwijnt. Maar zo’n pareltje als de Joppepolder moet je niet doorsnijden met een weg, zeker niet verdiept. De polder verbindt het Midden-Delflandgebied met de Poldervaartbuurt en het Beatrixpark en is samen met het buurtschap Kerkbuurt van grote recreatieve en cultuurhistorische waarde. Niet voor niks onderdeel van het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland.

De twee verenigingen verkiezen dan ook een ander alternatief dat het landschap en de natuur minder schade toebrengt, en hebben daarover een brief gestuurd aan spoorbeheerder ProRail, en in afschrift ook aan de gemeenten Schiedam en Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Nieuwe verbinding
De HVS heeft een plan uitgedokterd uit varianten die ProRail ontwikkelde. In dit plan vindt het autoverkeer zijn weg via een nieuwe verbinding geheel ten oosten van de spoorlijn vanaf de ’s-Gravenlandseweg naar de Kandelaarweg net ten oosten van de huidige spoorwegovergang. Daarbij wordt alle infrastructuur (weg, spoorlijn en hoogspanningslijn) gebundeld.

Daarnaast breken MDV en HVS een lans voor een nieuw fietspad door de Joppepolder die daarmee aantrekkelijker wordt voor recreanten.

Verkeersdrukte
Omdat de nieuwe weg die ProRail voorstelt aansluit op de Joppelaan en het autoverkeer verder moet via deze laan en de Kerkweg, zal de door sluipverkeer toch al grote verkeersdrukte bij de woonwijk Sveaparken niet afnemen. De verenigingen bieden met hun voorstel een oplossing daarvoor.

De verenigingen hebben hun brief besproken met de bewoners achter het Buurt(burger)initiatief Joppelaan/hoek Kerkweg en met bewoners van de Kerkweg.

Toekomstplan
De Midden-Delfland Vereniging drong in november 2022 bij de gemeente Schiedam aan op een breed ontwikkelingsplan voor het gebied in plaats van een sectorale, versnipperde aanpak. De gemeente heeft toegezegd zo’n visie te maken. De plannen van ProRail onderstrepen de urgentie van zo’n toekomstplan.

Klik hier om de brief van de Midden-Delfland Vereniging en de Historische Vereniging Schiedam te lezen, klik hier voor een kaart om in te zoomen op de Kerkbuurt e.o.

In het nieuws:

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en -Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.