De Midden-Delfland Vereniging vecht samen met LTO Noord Delflands Groen de plannen aan voor de bouw van acht woningen in de Zuidbuurt.

Met een wijziging van het bestemmingsplan wil Vlaardingen de weg vrijmaken zodat een monumentale boerderij met woonhuis aan de Zuidbuurt 75b-77 wordt gesloopt en op die plaats acht woningen in het open en groene Midden-Delflandgebied worden gebouwd. Daarom heeft de vereniging samen met Delflands Groen een zienswijze (klik hier) bij de gemeente ingediend.

Zij vinden dat nieuwe woningen, conform bestaand overheidsbeleid, binnen de stedelijke contouren moeten worden gebouwd en niet in het open en groene gebied.

Verbazing
Daarbij verbaast het dat Vlaardingen met dit wijzigingsplan komt, juist op het moment dat – ook met betrokkenheid van deze gemeente – in regionaal verband werk wordt gemaakt van het door de provincie aangewezen Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland.  Het belang van deze groene long als ontspannings- en recreatiegebied voor de regio Rotterdam–Den Haag staat buiten kijf.

Verder moet de boerderij haar agrarische functie behouden, omdat de agrarische bedrijven een belangrijke functie in het beheer in het gebied hebben. Bovendien zijn er startende jonge boeren in het gebied op zoek naar een boerderij.

Initiatieven
Ook lopen er initiatieven voor het starten van een Herenboerderij en Boerderij van de Toekomst die vragen om het behoud van deze agrarische locatie.

Verder is de plek voor de geplande acht woningen niet verantwoord. De Blankenburgverbinding er pal naast en de industrie in de Botlek zorgen voor toekomstige bewoners voor geluidshinder en luchtverontreiniging.

De twee organisaties vragen de gemeente daarom het bestemmingsplan niet te wijzigen en de huidige boer, die met zijn bedrijf wil stoppen, in contact te brengen met de kavelruilcoördinator in het gebied en Delflands Groen. Samen met die partijen kan gezocht worden naar een manier om de boerderij haar functie passend binnen het open, groene Midden-Delflandgebied te laten behouden.

Foto: Heleen Paalvast

In het nieuws:
https://issuu.com/wlmedia/docs/md-2020-07-16?e=9673442/67691292 (De SchakelMidden-Delfland, voorpagina)
https://issuu.com/wlmedia/docs/mc-2020-07-16 (Maassluise Courant, p 17)