‘Zaterdag 5 mei was een stralende dag voor de tweede themawandeling van 2018. Met 17 personen vertrokken we vanuit De Westlandse Druif met onze gids Paul Moerman om de Poelzone te gaan bekijken’, vertelt Jeannette van Zeijl, een van de deelnemers.

De Poelzone ligt tussen de kernen van Naaldwijk, Monster en ’s-Gravenzande. Deze ecologische strook is ontstaan na herinrichting van dit Westlandse glastuinbouwgebied. Kern van het gebied wordt gevormd door de watergangen Het Nieuwe Water, Nieuwe Vaart, Poelwatering, Monstersche Vaart en de Vlotwatering.

Vleermuisbrug
‘Om er te komen moesten we de ‘vleermuisbrug’over, een staaltje van fraaie toegepaste kunst.’ De aanwezigheid van vleermuizen maakte het noodzakelijk om na het weghalen van hun oorspronkelijke nestgelegenheid (bomen) snel een nieuwe gelegenheid te creëren. En die is nu gemaakt onder de nieuwe brug. Intussen is hun aanwezigheid alweer gesignaleerd.

Door het gebied heen staat een aantal ‘beestenbomen’ als wegwijzers in het landschap. Ze zijn gemaakt met allerlei nestmogelijkheden voor diverse vogels en insecten. ‘Dat het werkte zagen we al gauw: er vloog een spreeuw in en uit om haar jongen te voeren! Ook een valkje had bovenin de paal al een nestplaats gevonden’, aldus Jeannette van Zeijl.

Takkenrillen
Het gebied is aangelegd met natuurvriendelijke oevers en vispaaiplaatsen. Het ingezaaide bloemenzaadmengsel is aangepast aan de ondergrond en er zijn takkenrillen gemaakt om dieren zoals kikkers in te laten schuilen. ‘Dat alles niet meteen vlekkeloos verloopt, liet Paul ook zien: karpers die de jonge waterplanten opeten.’ Er zijn daarom op diverse plaatsen praktische oplossingen bedacht.

‘Omdat we niet in De Westlandse Druif thee konden drinken liepen we door langs de Plas van alle Winden naar Imkerij De Werkbij. Daar konden we onder de rijkbloeiende fruitbomen de bijen aan het werk zien. Na nog wat korte stops op de terugweg kwamen we weer bij de startlocatie om afscheid te nemen van elkaar en van onze gids, die ons een geweldige middag heeft bezorgd.’

Foto: Henk Geldof