Goed nieuws voor de wandelaars die graag de wandelschoenen aantrekken! Alle 40 Ommetjes van de Midden-Delfland Vereniging zijn dit jaar nagelopen.

Bijna alle wandelingen zijn aangepast, te denken valt aan de routebeschrijving, de ov-info en het kaartmateriaal. De nieuwe beschrijvingen staan sinds eind september op de verenigingssite.

‘Hier en daar heeft de werkgroep Paden ook de route zelf moeten aanpassen. Door bijvoorbeeld de aanleg van de Blankenburgverbinding zijn sommige wandelpaden afgesloten. Ook de invulling van het industriegebied bij de Harnaskade veroorzaakte routewijzigingen’, aldus werkgroeplid Jan Tukker.

Oostland
Ook bekijkt de werkgroep of het aantal ommetjes kan worden uitgebreid. Denk aan het Oostland, het groene gebied tussen Delfgauw, Pijnacker en Berkel en Rodenrijs, waar nu nog maar twee ommetjes beschreven zijn. In dit gebied is de afgelopen jaren veel ‘nieuwe’ natuur aangelegd.

‘De vogels hebben dit polderlandschap al ontdekt, nu is het de beurt aan de wandelaars van onze ommetjes. De komende maanden gaan we deze wandelingen beschrijven en op de website publiceren. Dus hou het nieuws hierover goed in de gaten. Wandelingen in dit gebied zijn echt de moeite waard!’

Ook wandelaars kunnen eraan bijdragen om de routes zo up-to-date mogelijk te houden. Wie onderweg merkt dat er dingen zijn veranderd of niet (meer) kloppen, of in de tekst andere fouten ontdekt, stuurt een mail naar secretariaat@middendelflandvereniging.nl met vermelding van het nummer van het ommetje, zodat andere wandelaars daar weer plezier van hebben. Ook als wandelaars iets anders over een van de ommetjes hebben op te merken, hoort de werkgroep Paden dat graag. ‘Wij wensen u veel wandelplezier!’

Foto: Jan Tukker