fotoDe weidevogelstand in Midden-Delfland gaat vooruit. Het aantal paren dat gezonde ‘vliegvlugge’ jongen kreeg, steeg het voorbije broedseizoen voor zowel grutto, kievit als tureluur. ‘Goed nieuws’, zei Koos Karssen, voorzitter Midden-Delfland Vereniging, na de recente weidevogelavond van ANV Vockestaert en Vogelwerkgroep Midden-Delfland.

Meer boeren werken enthousiast mee als weidevogelbeschermer. Nieuwe regels maken dat aantrekkelijk. Er meldden zich ook vijftig extra vrijwilligers om na een cursus mee te helpen bij de tellingen.

Meer grutto’s, kieviten en tureluurs
De vrijwilligers noteerden 147 gruttoparen met jongen, tegen 105 paren vorig jaar, 299 kievitsparen (2015: 165) en 110 tureluursparen (2015: 83). Alleen het aantal scholeksters dat jongen grootbracht daalde licht, van 100 in 2015 tot 95. Alle overige soorten, van bergeenden, krakeenden, visdiefjes tot veldleeuwerik, vertoonden een toename.

Ook de natuur werkte mee aan een goed vogeljaar. Door het koude voorjaar maaiden de boeren later hun weilanden. Dat vergrootte de overlevingskansen van de jonge vogels. Het natte voorseizoen was verder in hun voordeel.

Verdere inspanningen hard nodig
Verdere inspanningen zijn wel nodig om de weidevogelstand blijvend te verbeteren. De goede resultaten over 2016 zeggen weinig over de toekomst, aldus de vogelwerkgroep. Het aantal jongen dat vliegvlug wordt, is nog steeds te laag om de stand op peil te houden. Het meerjarenoverzicht vertoont nog steeds een daling.

Nog meer boeren gezocht
Het Agrarisch Collectief, dat het agrarisch natuurbeheer nieuwe stijl voor de overheid uitvoert, wil daarom nog meer boeren bewegen aan weidevogelbeheer te gaan doen. Predatie (door vos, buizerd, kraai of bunzing die jongen opeten) verdient ook de nodige aandacht.

Vogelbescherming Nederland is toch zo ontevreden over dit weidevogelbeleid dat zij een klacht in Brussel heeft ingediend; het aantal grutto’s in Nederland gaat na een dramatisch broedseizoen hard achteruit, bleek eind november. Volgens verantwoordelijk staatssecretaris Martijn van Dam is het echter veel te vroeg om conclusies te trekken: http://nos.nl/artikel/2142240-van-dam-te-vroeg-voor-conclusies-over-reddingsplan-weidevogels.html.