In de dorpskernen van Midden-Delfland is ruimte voor seniorenwoningen waardoor woningen vrijkomen voor starters. Bouwen in het groene gebied is daarmee niet nodig.

Dat was de boodschap van de Midden-Delfland Vereniging voor formateur Arne Weverling en de drie formerende partijen Mijn Partij, CDA en VVD. Zij ontvingen zo’n twintig maatschappelijke organisaties die actief zijn in de gemeente. In totaal werden 130 instellingen, verenigingen en stichtingen benaderd om hun inbreng te doen, velen deden dit ook schriftelijk. De vereniging ging zaterdag 7 mei langs.

Woningbouw
De vereniging staat pal voor het open, groen en recreatief aantrekkelijk houden van het Midden-Delflandgebied, erkend als Bijzonder Provinciaal Landschap. De vragen die de vereniging kreeg, gingen vooral over woningbouw. Het antwoord was dat in de dorpskernen ruimte is voor woningen/appartementen voor senioren waarmee woningen voor starters vrijkomen. Bouwen in het groene gebied waartoe Mijn Partij heeft opgeroepen, is daarmee niet nodig.

Landbouw
Vragen waren er ook over vrijkomende agrarische bedrijven. Volgens de vereniging moet schaalvergroting voorkomen worden, en de koe moet in de wei blijven. De vereniging steunt de productie van streekproducten en kringlooplandbouw, en roept op tot ruimte voor startende boeren. Vrijkomende bedrijven moeten een bij het gebied passende functie houden bijv. recreatief of zorgboerderijen.

Naar verluidt volgen de inhoudelijke gesprekken tussen de drie fracties om in juni te komen tot een coalitieakkoord op hoofdlijnen.  In diverse andere gemeenten in de regio lopen ook nog de gesprekken. In Westland hebben Westland Verstandig, Gemeentebelang Westland en VVD Westland een coalitieakkoord bereikt.