Gebruikersplatform Groenzoom en de Midden-Delfland Vereniging vormen een prima combi. Na een gezamenlijke fietstocht door de Groenzoom in juni is Cees van der Burg namens het platform lid geworden van de MDV-werkgroep Ruimte.

De komst van Cees én Hans Verlinde van o.a. stichting Vrienden van Park Kethel is een welkome versterking van de werkgroep die de vinger aan de pols houdt bij ruimtelijke plannen en landschappelijke ontwikkelingen.

Zonnepark
De Groenzoom, een natuur- en recreatiegebied tussen de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland, behoort sinds 2021 tot Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland. Maar bedreigingen liggen op de loer, zoals de komst van een megazonnepark langs de A12 in Zoetermeer.

Dit zonnepark Roeleveen meet bijna 10 hectare (gelijk aan zo’n tien voetbalvelden) en krijgt ca. 25.000 zonnepanelen. Daarmee tast het de Groenblauwe Slinger aan, een verbindingszone die Midden-Delfland verbindt met het Groene Hart. Het is een slinger van groene zones tussen de bebouwing door die voorkomt dat alles dicht gebouwd is.

De Groenzoom is onderdeel ervan en Cees ziet het zonnepark totaal niet zitten. Een ramp voor flora en fauna noemt hij het. ‘Als dit park er komt heeft dat tot het gevolg dat de schakels in de slinger niet meer functioneren en de ecologische verbinding wordt verbroken’, zei hij recent tegen een AD-journaliste. Klik hier om het AD-artikel te lezen.

Wat weg is komt niet meer terug
Grutto en kieviten broeden in de Groenzoom, schapen grazen er, hazen lopen er rond en bever en otter zijn er actief. Dit ecosysteem staat onder druk als het zonnepark er komt. ‘De dieren die je wegjaagt, komen niet meer terug.’

De Midden-Delfland Vereniging steunt deze inzet, als verklaard tegenstander van zonneparken die het landschap immers aantasten. Zonnepanelen horen op daken. Cees van der Burg en de zijnen zitten niet stil en benaderen koortsachtig de fracties in de gemeenteraad van Zoetermeer die eind november vergadert en mogelijk dan instemt met de plannen. Terwijl het kabinet zonneparken op landbouw- en natuurgrond de wacht aanzegt. Zoetermeer trekt zich kennelijk daar niets van aan.

Foto Groenzoom Oostmeerpolder: Jan Tukker

In het nieuws:
https://www.ad.nl/zoetermeer/komst-van-zonnepark-roeleveen-met-25-000-zonnepanelen-regelrechte-ramp-voor-flora-en-fauna~a42c6ea0/ (als je dit zgn AD-premiumartikel niet kunt lezen, klik dan op het linkje in het bericht hierboven)

De MDV-werkgroep Ruimte zet zich in voor behoud en versterking van het Midden-Delflandgebied en het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland. Help mee om dit werk te kunnen doen, word MDV-(steun)lid. Klik hier voor meer informatie over het lidmaatschap.

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd!