‘Het was zowaar droog zondag 22 oktober, met prachtige wolkenluchten, weinig wind en regelmatig de zon. Ideaal weer voor de wandelgroep van de Midden-Delfland Vereniging. De keuze was deze keer gevallen op ommetje 44, de Groenzoomroute, met als startpunt station Pijnacker Zuid van de RandstadRail.

We waren met z’n negenen en hebben snel het niet erg landelijk gelegen startpunt verlaten. Al gauw liepen we door een afwisselend landschap met veel groen, plassen, bruggetjes, weinig bankjes, veel vogels in allerlei soorten en maten en ook paddestoelen, waaronder een reuzenbovist.

Als je in een groep loopt is dat niet alleen gezellig, maar je kunt ook je voordeel doen met elkaars kennis. Zo wist Ceciel dat een onzichtbaar zingende vogel een Cetti’s zanger was en vertelde Thea over vrouwtjes- en mannetjesbrandnetels, het verschil kun je zien. We zagen staartmezen, Canadese en grauwe ganzen, futen, meerkoeten, een grote groep kieviten, tafeleenden, kuifeenden, een biddende torenvalk, aalscholvers, een paartje smienten, zwanen en krakeenden.

Zilverreiger
Zo her en der stond in de verte een grote zilverreiger en langs een slootkant dichterbij spotten we ook een kleine zilverreiger. Die verschilt niet alleen qua omvang van de grote, hoorden we uit de groep. De grote heeft een gele snavel en zwarte tenen, de kleine een zwarte snavel en gele tenen. We hadden graag die gele tenen gezien, maar de eigenaar weigerde mee te werken.

We hebben zeven kilometer gelopen, er was veel te zien, te horen en te bespreken en het was gezellig. Na afloop hebben we in de Pijnackerse Soete Suikerbol nog iets gedronken. Een geslaagde wandeling weer, met dank aan Ceciel, de initiatiefneemster van deze groep en van dit ommetje. En samen met Kees verantwoordelijk voor de heerlijke koffie onderweg.

Meewandelen
Heb je zin om een keer mee te wandelen? Stuur dan een mail naar secretariaat@middendelflandvereniging.nl’

Bijdrage en foto: Ria Zeeuw

Meer weten over de Groenzoom? Klik dan hier.

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de vereniging steunen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, dat kan al vanaf € 5, klik vast hier.