Op 6 juni brachten Leo Pols, Hans Groeneveld, Leo Heijdra en Henk van der Does, leden van de werkgroep Ruimte van de Midden-Delfland Vereniging, op de fiets een bezoek aan de Groenzoom. De bedoeling was het verleden en het heden van dit stukje Bijzonder Provinciaal Landschap beter te leren kennen en na te denken over de toekomst ervan. De gids op deze fietstocht was Cees van der Burg van het Gebruikersplatform Groenzoom.

Nieuw stukje Bijzonder Provinciaal Landschap
De Groenzoom is een smalle strook ‘nieuwe natuur’ tussen de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland. Sinds 2021 hoort dit gebied bij het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) Midden-Delfland. Net als het Midden-Delflandgebied ten westen van de A13 is het een bufferzone tussen het oprukkende stedelijke gebied en past dus goed in het BPL. Maar het is veel smaller dan het westelijk deel van het BPL en daarmee nóg kwetsbaarder.

De Midden-Delfland Vereniging is van oudsher vooral gericht op het gebied ten westen van de A13. De Ackerdijkse Plassen en de Polder Schieveen aan de oostkant van de A13 hoorden al langer bij Midden-Delfland, maar hadden altijd een ‘status aparte’ voor de vereniging. De Groenzoom is daar nu bijgekomen.

Net als een aantal delen van Midden-Delfland ten westen van de A13 heeft de Groenzoom geen agrarische functie meer. Het gebied heeft als functie natuur en recreatie. De invulling daarvan is zeer geslaagd; het is een schitterend gebied. De boerderijen van vroeger, voor zover ze nog bestaan, zijn door wandel- en fietspaden en watergangen nu evenwel afgesneden van het land dat ooit bij het boerenbedrijf behoorde. Daarmee doet zich de vraag voor: ‘Wat is de identiteit van dit gebied? Welk verhaal hoort hierbij?’

Geschiedenis Groenzoom
De fietstocht begon bij molen De Valk. Daar gaf Cees van der Burg een uiteenzetting over de geschiedenis van dit gebied. Hoe de Leede als veenrivier de afwatering verzorgde voor dit gebied met de meren Westmeer, Oostmeer en Keulsemeer als onderdeel van zijn stroomgebied. De Leede (ten oosten van de A13)  vormde een geheel met de Lede (De Lier, ten westen van de A13), die (vóór de inklinking van het gebied) uitwaterde op de Maas.

De oorspronkelijke loop van dit veenriviertje en de oorspronkelijke ligging van de meren is op veel plekken alleen met oude kaarten én de uitleg van een gids als Cees van der Burg in het huidige landschap terug te vinden.

Vragen begrenzing BPL
De Groenzoom vormt de ‘groen-blauwe’ verbinding (d.w.z. natuur én water) tussen Midden-Delfland en het Groene Hart. Net zo  vormen de Polder Schieveen én de ‘Vlinderstrik’ (tussen Lansingerland en Rotterdam) de verbinding tussen Midden-Delfland en de Rotte. Die verbinding zou net zo goed onderdeel moeten zijn van het BPL, maar is dat dus niet. De grenzen daarvan zijn in belangrijke mate gekozen op basis van bestaande bestemmingsplannen en dat levert soms vreemde resultaten op.

Op de kaart van het BPL heeft de Groenzoom de vorm van een (rafelige) sikkel die zich rond Pijnacker kromt. De fietstocht volgde in grote lijnen die sikkel. Cees van der Burg stopte vaak om uitleg te geven. Onder meer waarom sommige stukken land níet tot het BPL horen. Soms zijn dat gebieden met bestemming ‘kassen’, kassen die al vele jaren leeg staan en waar overduidelijk weinig toekomst is voor de glastuinbouw. Daar liggen kansen om het BPL uit te breiden en daarmee de Groenzoom robuuster en minder kwetsbaar te maken.

Lunch mét discussie
De fietstocht eindigde bij Tuinderij de Groenzoom, waar gids Cees een lunch had geregeld. De leden van de werkgroep Ruimte moesten tenslotte nog weer helemaal naar huis aan de andere kant van de A13. Ze lieten zich de lunch goed smaken en discussiëerden ondertussen wat ze kunnen met de opgedane kennis.

De Heraut, het nieuws- en advertentieblad van Lansingerland, heeft ook aandacht besteed aan het bezoek, zie

Foto deelnemers fietstocht: John Hofman

De MDV-werkgroep Ruimte zet zich in voor behoud en versterking van het Midden-Delflandgebied en het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland. Help mee om dit werk te kunnen doen, word MDV-lid. Klik hier voor meer informatie over het lidmaatschap.

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd!