Beleef en geniet van mooi Midden-Delfland! Daar draait het om in het nieuwe themanummer van de Midden-Delfkrant, het kwartaalmagazine van de Midden-Delfland Vereniging.

Met deze special vervult de redactie een wens van Hein van Bohemen. Dromen over de toekomst van Midden-Delfland, schreef hij boven een artikel in de vorige special uit 2017. Hij pleitte daarin voor een geactualiseerde versie van de special Planten & Dieren van Midden-Delfland uit 2005. Begin maart vorig jaar overleed Hein, amper zes maanden later Eef Boeve.

Hein en Eef richtten in 1999 de werkgroep Paden binnen de vereniging op. Deze special gewijd aan de beleving van natuur en landschap is ook in die zin een eerbetoon aan deze twee wandelliefhebbers.

Natuurvisie
Daarnaast bleek de toekomstvisie Naar een aantrekkelijk en biodivers Midden-Delfland 2040 van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer uit 2018 een bron van inspiratie.

Oogst
De oogst aan prachtige artikelen én schitterende foto’s biedt een brede blik op Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland.  Er valt voor inwoners en bezoekers gelukkig veel te beleven, of te ‘exploreren’ zoals Sheila Sitalsing schrijft over het fietsuitje vanuit Delft samen met haar twee dochters. Het boerengroen uit de bijdrage van Frits van Ooststroom, de belevenissen vanuit de kano opgetekend door Kees van Paassen, de jeugdherinneringen van weidevogelboer Nico van Paassen, het favoriete plekje van drie andere gastauteurs of de column van Rotterdammer Kees Moeliker over poldernatuur zijn van een iets andere orde. Verder delen diverse ecologen royaal hun kennis en liefde voor het gebied.

De special werd verder mede mogelijk gemaakt door een grote groep sponsoren: de gemeenten Delft, Den Haag, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Midden-Delfland, de provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland, DSW zorgverzekeraar, Op Hodenpijl, Natuurmonumenten, Fonds 1818, Fonds Schiedam Vlaardingen e.o., Prins Bernard Cultuurfonds, Coöperatief Beheer Groengebieden Midden-Delfland.

Foto omslag special: Kees van Paassen