‘De laatste weken wordt de Midden-Delfland Vereniging door verschillende leden gewezen op ontwikkelingen in het gebied die zij niet begrijpen of onwenselijk vinden. De vraag is dan: ‘Wat vindt de vereniging hiervan en wordt er actie ondernomen?’

Wees ervan overtuigd dat de vereniging altijd overal achteraan gaat en daar waar nodig tot actie overgaat. Iedere ongewenste ontwikkeling of een ontwikkeling die twijfel oproept, komt bij een van de werkgroepen of bij het bestuur op tafel. De vereniging legt dan altijd contact met de betreffende gemeente of andere bevoegde instanties. Het gaat meestal over bouwplannen, onderhoud van landschapselementen en kaden, recreatie-overlast, bomenkap, sluipverkeer en grootschalige plannen van provincie of Rijk in het Midden-Delfland

Er is eigenlijk altijd wel ergens iets aan de hand in ons gebied. Wij vinden het onze taak hier alert op te zijn.

De laatste maanden zijn er twee zaken die de meeste aandacht trekken: de komst van de demoboerderij van Lely Industries aan de Zouteveenseweg in Schipluiden en de handhaving door de gemeente Midden-Delfland bij de Moestuinderij in Maasland.

De komst van Lely in Schipluiden veroorzaakt veel onrust, in de directe omgeving en ook onder onze leden. ‘Hoe kan zo’n grootschalige boerderij zich vestigen in een zeer landelijk en rustig gebied, past dat daar wel?’ Mede op initiatief van de vereniging heeft een gesprek plaatsgevonden tussen een aantal verontruste organisaties en de leiding van Lely Industries. Dat bleek onvoldoende om de onrust weg te nemen.

De gemeente is door de vereniging aangesproken over de vergunningverlening. Momenteel is intensief overleg gaande tussen de gemeente en het bedrijf over wat er nu wel en wat er niet mag op die locatie. Wat voor iedereen daar geldt, geldt ook voor Lely.

Wij zijn als vereniging betrokken en waakzaam. Wij willen verdere aantasting van het landschap voorkomen, en willen een betere inpassing van gebouwen en installaties in het landschap. En ook als het gaat om overlast voor het dorp en de inwoners van Schipluiden, zal de vereniging rechtstreeks en zelf dan wel via de gemeente met Lely in contact blijven.

Bij de Moestuinderij liepen de emoties nog hoger op. De meest gehoorde klacht was: ‘Hoe kan de gemeente Midden-Delfland nu zo’n positieve ontwikkeling verbieden?’ De vereniging heeft vanaf het begin van deze confrontatie bij de gemeente erop aangedrongen om te zoeken naar een oplossing. Want ook in onze ogen is een dergelijk initiatief een positieve manier om de consument, vooral de stedeling,  actief te betrekken bij duurzame lokale voedselproductie.

Het klopt dat de huidige bestemming van het terrein zulke teelten op die locatie niet toestaat, en ook hier betekent dat: ‘Wat geldt voor de een, geldt ook voor een ander’. De vereniging heeft meermalen de zaak met de gemeente besproken, en het bestuur gaat nu een voorstel voor een proefproject uitwerken.

Wij zullen ons als Midden-Delfland Vereniging blijven inzetten om nieuwe en welkome ontwikkelingen op het gebied van streekproductie, korte ketens (‘van boer tot bord’) en duurzame landbouw handen en voeten te geven. We houden u op de hoogte.’

Bijdrage van Koos Karssen, voorzitter Midden-Delfland Vereniging

Foto: Martin Visser