Met z’n vijftienen verzamelden ze bij de Korpershoekmolen voor een molenfietstocht. Molenaar Hans van Leeuwen was hun gids.

Met verve vertelde Hans over de molen die uit 1772 dateert en oorspronkelijk in Leimuiden stond. In 1950 werd ie verplaatst naar Schipluiden. De naam is ontleend aan de karpers die op deze plaats even buiten het dorp paaien en kuit schieten.

Maasland
Daarna fietste de groep langs een aantal locaties waar ooit molens stonden. Hans deed daar ook zijn verhaal. Vervolgens ging het richting Maasland, om twee mooie molens te bezoeken. De korenmolen De Drie Lelies uit 1767 en de Dijkpolder(water)molen uit 1718, van meester molenaar Andries van Ryt, staan te pronken langs de Molenweg.

Duifpolder
In de Duifpolder eindigde de tocht bij een leegstaand boerderijtje, een gemeentelijk monument. Ook hier stond ooit een molen. ‘Een geslaagde middag. Het liet ons een mooi stukje Midden-Delfland zien’, aldus Kees Riedijk.

Thematochten
De molenfietstocht was een initiatief van de MDV-werkgroep Paden. In de periode april-november (muv juli en augustus) vinden elke eerste zaterdag van de maand zulke thematochten plaats. Voor deelname wordt een bijdrage van € 3 p.p. gevraagd. Het lidmaatschap van de Midden-Delfland Vereniging is een pré. Al vanaf  € 5 p.j. kun je steunlid worden (of iemand steunlid maken) en dan krijg je per mail de maandelijkse nieuwsbrief incl. (leden)activiteitenagenda. Voor nog geen € 2 per mnd of  € 21,50 p.j. ontvang je bovendien 4x de Midden-Delfkrant, het verenigingsmagazine. Meer weten? Klik hier.

Foto van de groep bij molen De Drie Lelies: Piet van der Eijk