Op het landje naast de Levende Buitenplaats tussen Schipluiden en Den Hoorn komt een nieuw Land Art project: Hodenpeil. Het gaat om een samenwerking van Ode aan Midden-Delfland, de Midden-Delfkrant en Op Hodenpijl.

Zondag 2 oktober om 12 uur gaat de laatste ‘paal’ in de grond. ’Iedereen is hierbij van harte welkom’, aldus kunstenaar Marijke Wijgerinck.

Landschapskunst
Land art gaat uit van en werkt met bestaand landschap. Het benutte landje heeft een lange geschiedenis. Je kunt je die voorstellen als ‘lagen’ in het landschap. Diep weg zitten nog de sporen van de Romeinse kavels en ooit was het de toegang tot een katholieke schuilkerk, waar de schilder Johannes Vermeer zijn huwelijk sloot.

Jongveedagterrein
De glorietijd van het terrein in de vorige eeuw was de ‘show’ van glanzend jongvee van boeren uit de wijde omtrek, beëindigd door een grote uitbraak van mond-en-klauwzeer.  Sindsdien ligt het landje er wat verlaten bij, maar de geschiedenis is er nog te wel vinden. Marijke werkt met Hodenpeil aan een nieuwe ‘laag’ die de tijd van nu verbeeldt: een dalend landschap en een rijzende zeespiegel bepalen steeds meer de toekomst van Midden-Delfland.

Midden-Delflandkrant
Albert Tieken maakte een fotoreportage van Hodenpeil voor Delflands Diep, de tweejaarlijkse culturele bijlage die in december weer bij de Midden-Delfkrant zit. Ontvang je het magazine nog niet, word dan ook lid van de Midden-Delfland Vereniging (klik hier).

Ode aan Midden-Delfland organiseert sinds 2021 activiteiten rond kunst en cultuur. Meer weten? Klik hier. Of kijk bij stichting Promotie Groen Midden-Delfland, klik dan hier.

Foto met Marijke: Albert Tieken