De Midden-Delfland Vereniging is na zoveel jaar toe aan een statutenwijziging. De statuten dateren van 1977, dus ver voor het digitale tijdperk, en daarnaast is de WBTR, Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, ook aanleiding om een actualiseringsslag te maken.

Secretaris Martin Visser en penningmeester Ron van Wijk zijn ermee aan de slag gegaan.

Tijdens de algemene ledenvergadering van woensdagavond 10 april zal het bestuur de nieuwe statuten ter goedkeuring voorleggen. Daarvoor is een tweederde meerderheid van de leden vereist. Met 3400 leden zal dat in de praktijk niet lukken op de ALV. Daarom zal worden besloten om op woensdag 24 april een tweede bijeenkomst te houden waar dan tweederde van de aanwezige leden, volgens de geldende regels, goedkeuring kan verlenen aan de herziene statuten. Vervolgens moeten die worden ‘gepasseerd’ bij de notaris.

Voornaamste wijzigingen
Aanpassingen aan bestaande wet- en regelgeving en dan met name de WBTR, Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen, omdat in de huidige statuten niet is voorzien in de regelingen over o.a. belet en tegenstrijdig belang. Op een rijtje:

• Belet en Ontstentenis: wat te doen als één of meerdere bestuursleden hun taken (tijdelijk) niet kunnen uitvoeren?
  • Tegenstrijdig Belang: hoe te handelen als één of meer bestuursleden een mogelijk conflicterend belang hebben bij beslissingen
  • Het volledige bestuur heeft beslissingsbevoegdheid
  • Het gebruik van hedendaagse onlinecommunicatie
  • Zittingstermijn van bestuursleden wordt gemaximaliseerd (4 jaar met 2x verlengingsmogelijkheid)
  • Het aantal bestuursleden is niet gemaximaliseerd, het minimum aantal blijft vijf (5)
  • Door de enorme groei van de vereniging sinds 1977 moest het artikel inzake stemming wijziging statuten worden aangepast. Vereiste tweederde van de leden aanwezig is bij ruim 3000 leden niet realistisch. Aangepast tot minimaal 50 leden.
  • Omdat de MDV een vereniging met ANBI-status is geldt dat bij ontbinding het saldo niet aan leden mag worden uitgekeerd, maar aan een andere (gerelateerde) ANBI-instelling
  • Bij artikel 2.2. zijn de doelstellingen van de vereniging (ook juridisch) krachtiger omschreven.

Reactie, vragen
Statuten zijn niet de meest spannende lectuur, maar het bestuur stelt het zeer op prijs als je ze leest voorafgaande aan de ALV, klik hier voor de volledige conceptakte. Vragen, opmerkingen? Neem contact op met Martin Visser: secretaris@middendelflandvereniging.nl, 06-53206224.

Foto blaarkoppen Hoeve Rust-Hoff Maasland: Ceciel Sillevis