De Eendenkooi Aalkeetbuitenpolder is doorgaans voor publiek gesloten. Het was dus bijzonder dat de deelnemers aan de wandeling die de MDV-werkgroep Paden op zaterdag 2 september organiseerde, er naar binnen mochten.

Eendenkooi
Kooiker Gerard van Winden van Natuurmonumenten ontving de wandelaars onder prima weersomstandigheden met koffie. Tijdens de rondleiding legde hij uit dat de opbouw van het vang’complex’ sinds de 16e eeuw niet wezenlijk is veranderd: een plas (‘het wed’) gecombineerd met een aantal vangpijpen (slootjes) waarlangs matten staan opgesteld. Via de openingen tussen de staande rietmatten lokt het kooihondje de nieuwsgierige wilde eenden in de richting van het einde van de pijp die is afgesloten met een net (de spiegel). Tegenwoordig worden eenden niet meer gevangen voor consumptie, maar voor onderzoek (ringen), educatieve of cultuurhistorische doelen.
Gerard vertelde ook over zijn kooihondje, voeder- en lok-methoden en hoe hij al tientallen jaren dit werk met veel toewijding en plezier doet.

Aalkeetbuitenpolder
De wandeling ging verder de Aalkeetbuitenpolder in, met weidse uitzichten. Overigens is het weidevogelbroedsucces daar nog altijd matig; naar mogelijke oorzaken wordt door Natuurmonumenten gezocht.

Kooikershuisje
Terugwandelend langs de eendenkooi werd nog het kooikershuisje bezocht. In dit soort huisjes woonden de kooikers soms met hun gezin. Er moest daar altijd stilte heersen want wilde eenden hebben een uitstekend gehoor, een krakend takje kon de hele groep al verstoren waardoor een vangst (en dus inkomen) verloren ging. Kooikerskinderen, zo werd verteld, vielen ook op school op door hun stille gedrag.

Natuur- en cultuurpareltje
Zoals bij veel verenigingsactiviteiten van de Midden-Delfland Vereniging was de belangstelling voor deze wandeling groot. En voor velen was het een leerzame kennismaking met een natuur- en cultuurpareltje op een steenworp afstand van rijksweg A20.

Foto bij de plas van de eendenkooi: Martin Visser

Volg je ons op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de vereniging steunen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, dat kan al vanaf € 5. Klik vast hier.