Tientallen palen met wapperende stukken afzetlint zijn ‘opgedoken’ bij de Krabbeplas, vlak langs de A20 tussen Vlaardingen en Maassluis. Ze zijn geplaatst in opdracht van de Gasunie die vanwege de aanleg van de Blankenburgtunnel een gasleiding wil verplaatsen. De palen moeten voorkomen dat er vogels gaan nestelen voordat de graafwerkzaamheden beginnen. De Midden-Delfland Vereniging verbaast het dat de Gasunie de uitspraak van de Raad van State in de beroepszaak tegen de Blankenburgtunnel niet gewoon afwacht. Niet netjes, en misschien niet tegen de regels maar wel ‘op het randje’,  concludeert voorzitter Koos Karssen.

Beroepszaak Blankenburgtunnel
De vereniging tekende samen met Natuurmonumenten en Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland vorig jaar beroep aan tegen de aanleg van de 1,3 miljard euro dure snelwegverbinding. De behandeling van de zaak vond 13 december plaats en nam een hele dag in beslag. Onduidelijk is wanneer de Raad van State uitspraak doet. De termijn is eerder deze maand opnieuw met (maximaal) zes weken verlengd.

Excuses
Met het plaatsen van de palen met afzetlint sorteert de Gasunie voor op de uitspraak en dat noemt Koos Karssen niet netjes en zelfs onfatsoenlijk. Als de Raad van State geen toestemming geeft voor de bouw van de Blankenburgtunnel, gaat een heel broedseizoen verloren in het gebied. Een excuus vindt de voorzitter van de Midden-Delfland Vereniging dan ook zeker op zijn plaats. Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland heeft inmiddels navraag gedaan bij Staatsbosheer, belangrijkste eigenaar van het stuk grond met de palen bij de Krabbeplas.

In het nieuws: