De MDV-wandelgroep loopt voor de derde keer een vliegend wandelpad. Wat een mooi initiatief is dat toch! Elk jaar mag je wandelen over het land en erf van één of meer boerenbedrijven.

Zo’n wandeling kan maar gedurende een paar weken, kort vóór het broedseizoen. Dan keert de rust weer terug voor de weidevogels en kan het gras lekker groeien. Deze keer gaat de door Vockestaert uitgezette route door de Foppenpolder en de Aalkeetbuitenpolder, over het land van de families Van der Kooij en Moerman. Alleen op de zaterdagen zijn stal, erf en/of winkel te bezoeken.

Stops
Aan het woord is Ceciel: ‘Het heeft de voorafgaande dagen veel geregend, en al waren we voorbereid op drassig land, het wordt een zeer modderige tocht. Glijend en soppend, de natte klei zuigend aan onze schoenen, volgen we de bordjes door het weiland. Wel genieten hoor: de Foppenpolder biedt prachtige vergezichten. Via smalle planken over de sloot en over hekken, met vluchten ganzen boven ons hoofd, bereiken we boerderij Rust-hoff.’

‘De koeien in de stallen lijken het bezoek ook best leuk te vinden. In het winkeltje wordt het vlees en de melk van de koeien verkocht. Het is er druk. Hoeve Rust-hoff is een biologisch bedrijf met een missie, lees maar op hun website (klik hier).’

De volgende stop is de boerderij van de familie Moerman. ‘Hier worden we gastvrij ontvangen met koffie en zelfgemaakte boterkoek. De zoon vertelt over de koeien en de dochter laat ons twee net geboren lammetjes zien. De regen tikt op het dak van de stal, we schuilen tot de bui grotendeels voorbij is. De terugweg gaat langs de Boonervliet, eerst heen voor de wind, dan terug aan de overkant met tegenwind. Tweemaal passeren we een groen visserstentje, de hengelaars hebben zich wijselijk binnen teruggetrokken.’

Voorjaar
‘De lammetjes ver weg in de wei, de eerste gele bloempjes van het klein hoefblad en het speenkruid, het wit van de bloeiende sleedoorn in de boomranden, het wordt onmiskenbaar voorjaar. Maar verder is het lentegevoel ver te zoeken als we de laatste kilometers voortsjokken tegen de wind in. Aan het eind van de wandeling rusten we uit bij restaurant Het Sonnetje en kan het nagenieten beginnen.’

Het vliegend ofwel tijdelijk wandelpad door de Foppenpolder en Aalkeetbuitenpolder is/was geopend van 8 t/m 29 februari.

Foto: Ceciel Sillevis

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.