De plannen voor spoorbaanversterking en -verdubbeling tussen Delft en Schiedam blijven de gemoederen verhitten.  Op de MDV-thema-avond op 29 januari in Kethel ging het er al uitgebreid over, klik hier voor een filmpje dat Albert Tieken daar maakte.

Een week later trok een informatieavond opnieuw veel Schiedammers.  Onder hen MDV-bestuurslid Wim van der Eijk die bepaald niet gerust naar huis ging. Wat bleek: de spoorverdubbeling vraagt om een ongelijke kruising, mogelijk een fly-over in het hart van Midden-Delfland. Wim is daar zeer van geschrokken.

Verdubbeling van twee naar vier sporen kent een extra noodzakelijke ingreep, namelijk dat een buitense spoor naar de binnenkant moet zonder gebruik van wissels, omdat een wissel een kwetsbare plek in het spoor is. Dat zou dan met een ruimte bocht ongelijkbvloers moeten, bovenlangs of onderlangs.

Fly-over
‘Het doembeeld kwam op van een fly-over middenin het vlakke en rustieke polderlandschap’, aldus Wim in het Nieuwsblad Schiedam.  ‘In theorie zou dat ook ingepast kunnen worden op het spoor tussen Rijswijk en Delft of tussen Schiedam en Rotterdam, maar we (de Midden-Delfland Vereniging, red.) hebben de indruk dat ProRail het liever in Midden-Delfland oplost omdat daar meer ruimte beschikbaar is. Ik hield er een ongerust gevoel aan over.’

De bijeenkomst op 7 februari was georganiseerd door ProRail en de gemeente Schiedam. Alles draaide om het plan voor een (nieuw) station Kethel en de herontwikkeling van station Schiedam-Centrum e.o., als onderdeel van de versterking van de Oude Lijn ofwel de railverbinding tussen Leiden en Dordrecht via Delft en Schiedam.

Foto trein Delft-Schiedam bij ecopassage Vockestaertpad: Hans Groeneveld

In het nieuws:

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.