De oproep van de Midden-Delfland Vereniging om een dagje te komen helpen op de Vlietlanden had succes. Achttien leden kwamen op 21 februari de boswachter van Natuurmonumenten helpen met snoeien, zagen, greppels graven en nog veel meer.

Meewerkdag gezellig, leerzaam en nuttig
Wandelaars en fietsers zien regelmatig een boot bij de Vlietlanden liggen, en dan ook de mensen die daar aan het werk zijn. Maar wat zijn ze aan het doen? Nel van der Hoeven, een van de deelnemers, vroeg het zich regelmatig af, vertelt ze. De Vlietlanden zijn beschermd gebied en worden beheerd door Natuurmonumenten, je kunt daar niet zomaar komen.

‘We werden bij Vlietzicht opgehaald door de boot, overdekt met zeilen. Daar waren we blij mee. Het was natuurlijk niet al te warm, er stond een fris windje en er werd die dag regen voorspeld. Iedereen had broodjes, koffie en drankjes mee, we hadden goede kleding aangetrokken, en verder was het afwachten hoe de dag zou verlopen. We waren benieuwd wat er zou gaan gebeuren, het voelde als een soort schoolreisje.’

‘Na een tijdje varen kwamen we aan op het vlietland waar we de handen uit de mouwen gingen steken. Voor zover nodig kregen mensen handschoenen en laarzen aangereikt. Het gereedschap en de apparatuur werd van boord gehaald en na een korte instructie gingen we aan de slag. De boswachter en de vrijwilligers van Natuurmonumenten hielpen ons goed op weg en na een tijdje kregen we de slag te pakken. Er werd gesnoeid, gezaagd, er werden takkenbossen gemaakt en greppels gegraven. We hadden al snel geen last meer van de kou. De koffiepauze was aan boord en Lenie trakteerde ons op een heerlijke plak koek. We zaten zo gezellig te praten dat het even moeite kostte om weer aan het werk te gaan, maar daar waren we wel voor gekomen, en we werden koud van het stilzitten.’

‘De boswachter en vrijwilligers beantwoordden al onze vragen over de begroeiing van de Vlietlanden, het onderhoud, de dieren, de vogels, en wat er nodig is om alles in stand te houden. Hier heb ik veel van geleerd. Bij de lunch kregen we warme soep en ook toen werd er weer flink gepraat en ook gelachen. Het was erg leuk om op deze manier nieuwe mensen te ontmoeten.’

‘Na de lunch weer lekker aan de slag. Ik ben niet gewend om de hele dag buiten te werken, dus ik ging mijn spieren wel voelen. Rond 14.30 uur werd er afgerond, opgeruimd en we gingen de boot op. Zodra we binnen zaten begon het te regenen. Op een vraag of deze dag voor herhaling vatbaar is, antwoordden veel mensen van wel. Dus na afloop zeiden we tegen elkaar: “Tot ziens, tot de volgende keer.” En thuis vertelde ik enthousiast over de leuke, gezellige, leerzame en nuttige meewerkdag op de Vlietlanden.’

Foto: Wim  van der Eijk

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.