Woensdagavond 31 januari kwam Ronald Bakkum, adviseur biodiversiteit bij het Hoogheemraadschap van Delfland, naar ‘De Koe’ in Schipluiden om te vertellen over de ‘Small Five’. De Midden-Delfland Vereniging had hem uitgenodigd na het enthousiaste wandelinterview met hem in de laatste Midden-Delfkrant van 2023.

De ‘Small Five’ zijn door het hoogheemraadschap uitgekozen als dé icoonsoorten van Delfland.  Het zijn de grutto, de weidehommel, de bittervoorn, de rugstreeppad en de glassnijder. Met een gerichte aanpak kan de biodiversiteit verbeteren. Want als het met deze ‘Big Five’ goed gaat, gaat het met heel veel soorten uit hun leefomgeving goed.

Handje helpen
‘Ronald liet ons aan de hand van een fotopresentatie en een boeiend verhaal kennismaken met deze dieren’, zei Petra van de Swaluw. ‘Welke eisen stellen ze aan hun omgeving en welke maatregelen neemt het hoogheemraadschap om hun kansen te verbeteren.’ Wat voorbeelden: bloemrijke dijken helpen de weidehommel, een hoge waterstand in het voorjaar helpt de grutto, rijkbegroeide oevers helpen de glassnijder (een libellesoort). Petra en de anderen waren verrast en onder de indruk. ‘Bij het naar huis gaan, was er nog veel om over na te denken!’
Meer lezen over de ‘Small Five’? Klik hier

Foto: Petra van de Swaluw

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en -Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.