De Midden-Delfland Vereniging vierde samen met bijna 90 overwegend Overschieënaren een verjaardagsfeestje op maandag 18 maart, precies 47 jaar na de oprichting. Anno 2024 is er nog steeds werk aan de winkel.

Op een MDV-stadsbijeenkomst ging het na de aftrap door voorzitter Koos Karssen over de mogelijkheden voor het Veerhuiseiland, dat vijf jaar geleden is  ontstaan na de bochtafsnijding in de Delftse Schie. Volgens medebestuurslid en Overschieënaar Leo Pols is het een stukje grond met een rijke geschiedenis, qua bodemvariatie en archeologisch gezien hartstikke interessant. Er gebeurt momenteel niet veel, op een explosie van brandnetels, distels, bramen na.

Initiatiefgroep
Een initiatiefgroep van betrokken bewoners en Museum Oud-Overschie is daarom opgestaan. Hun ideeën zijn nog weinig concreet. Jonathan Stranders, die in de zaal zat, denkt aan het houden van bijen door een imker, het laten begrazen door schapen en koeien, plasdrasgebiedjes, een moestuinderij met pluktuin etc.

Hij noemde nadrukkelijk het Midden-Delflandgebied als voorbeeld met zijn rust, ruimte en openheid. De gedachten gaan ook uit naar het verbinden van het eiland met het Bijzonder Provinciaal Landschap Midden-Delfland. Koos Karssen bood daarbij de diensten van de vereniging aan.

Na de pauze vertelde Cynthia Meulenkamp van Natuurmonumenten over het herstel van buitenplaats De Tempel. Een verhaal met plussen en minnen, zoals het vandalisme.

Van stadsbijeenkomst naar thema-avond
Koos Karssen maakte bekend dat het de laatste MDV-stadsbijeenkomst is geweest. De eerste was in mei 2018 in Schiedam. Sindsdien zijn alle andere omliggende gemeenten bezocht om het contact met de achterban warm te houden, onder het motto: de Midden-Delfland Vereniging komt naar je toe!

De vereniging switcht naar het organiseren van thema-avonden over ‘onderwerpen die mensen raken’, aldus de voorzitter. Naar het voorbeeld van de drukbezochte avond in Schiedam Kethel op 29 januari jl. over o.a. de ingrijpende spoorplannen tussen Delft en Schiedam.

Niets meer missen via nieuwsbrief
Via MDV-website en -nieuwsbrief en ook de Midden-Delfkrant kan iedereen op de hoogte hiervan blijven. Ontvang je de maandelijkse nieuwsbrief nog niet en wil je dat wel? Stuur dan een mail naar secretariaat@middendelflandvereniging.nl of bel 06-42105407 op maandag en woensdag.

Foto Veerhuiseiland met Leo Pols rechts: MDV, meer foto’s op MDV-Facebook

In het nieuws:

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en -Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik hier voor het inschrijvingsformulier. Ben je al lid en breng je een of meer leden aan, dan ontvang je een leuke verrassing, klik hier en lees meer hierover.