Sinds 1977 verschijnt de Midden-Delfkrant, het kwartaalmagazine van de Midden-Delfland Vereniging. Nu het jaar er bijna op zit, valt nummer 200 op de mat.

‘Het past mij als voorzitter om chapeau te zeggen tegen de huidige redactie, en alle redacties uit het verleden, omdat zij erin geslaagd zijn de boodschap van het Midden-Delflandgebied nummer na nummer helder en aantrekkelijk bij u als lezer op tafel te leggen’, schrijft Koos Karssen in zijn voorwoord.

In maart 1977, in het oprichtingsjaar van de vereniging, verscheen de allereerste editie, met dank aan o.a. Frits van Ooststroom en nog steeds actief. Sinds 1991 komt de krant uit als kwartaalmagazine, sinds 2001 – toen de eerste special met nummer 100 verscheen –  in kleur. Anno 2023 wordt de 7-koppige redactie, allen vrijwilligers, aangevoerd door Pia van Oord. Klik hier voor inhoud 200e editie.

Thema-avond Schiedam Kethel
Koos Karssen onderstreept verder het belang van de nieuwste special: Dilemma’s & Midden-Delfland. In dit themanummer draait alles om de moeilijke keuzes voor de toekomst van het prachtige poldergebied. Voortbordurend hierop vindt maandag 29 januari een thema-avond plaats. Centraal staat de vraag: hoe zorgen we dat de ruimtelijke en landschappelijke kwaliteiten van Midden-Delfland bij noodzakelijke veranderingen overeind blijven? Gastspreker is landschapsarchitect Eric Luiten. Daarna volgt een (panel)discussie in interactie met de zaal.

Locatie: Dorpskerk Kethel, Noordeinde 10, 3121 KG Schiedam. Iedereen is van harte welkom welkom, aanmelden kan via secretaraat@middendelflandvereniging.nl. Klik hier voor meer informatie over de avond die ook voorziet in een groene informatiemarkt.

25 jaar Midden-Delfland Dag
Een ander hoogtepunt van 2023 was de drukbezochte Midden-Delfland Dag op 17 juni in Vlaardingen, Schipluiden en langs de Oostgaag. In 2024 op zaterdag 15 juni wordt het extra feestelijk vanwege het 25e jubileumjaar.

Wandelliefhebbers kwamen aan hun trekken met 15 middellange wandelingen in Midden-Delfland. De routes tussen 8 en 16 km zijn simpel te downloaden, klik hier. DSW Zorgverzekeraar en Brasserie De Schie werden MDV Partner. Michel van Ruijven, o.a. bedenker en maker van fietsroutes, kreeg de Midden-Delflandprijs voor zijn niet aflatende inzet en betrokkenheid. De plotselinge dood van bestuurslid Jan Robberegt in oktober dompelde echter de vereniging in rouw.

Small Five van Delfland
De vrijwilligers van de werkgroepen, van Ruimte, Paden, Ledenactiviteiten tot Infokraam, weerden zich als vanouds en organiseerden uiteenlopende activiteiten. Woensdagavond 31 januari is in de Koe een lezing van Ronald Bakkum, adviseur biodiversiteit bij het hoogheemraadschap, over de Small Five van Delfland. Klik hier voor meer info en aanmelden.

De vereniging (ruim 3000 leden) verheugt zich in een groeiend ledental. Immers, hoe meer leden, des te sterker staat de vereniging om op te komen voor het mooie maar o zo kwetsbare gebied. Onder het motte ‘leden werven leden’ start het bestuur daarom in het nieuwe jaar een actie. Houd website en nieuwsbrief in de gaten!

Coverfoto 200e Midden-Delfkrant: Tiny van der Meer

In het nieuws:
Mijlpaal van 200e Midden-Delfkrant (deschiedammeronline.nl)

Volg je ons ook op MDV-Facebook- en –Instagram? Liken/delen wordt gewaardeerd! En wil je de Midden-Delfland Vereniging steunen en de Midden-Delfkrant ontvangen, word lid of maak iemand (familie, buur, collega) bijv. als cadeau lid, klik dan hier.